To index site

Tilføj foretrukne-Bookmarks

HOME | SHOP | QUICK GALLERI | KONTAKT | KONKURRENCE | LINKS | FAQ
Fotostrip | Fotomodel | Digital | Glamour | Kalender | Forms | Polterabend

Presseklip fra TV, blade og aviser

Danish Television and newspaper

Jyllands Posten | TV2 Go'aften Danmark | BT | Ekstra Bladet | Aarhus City | CD Austria

Aarhus City #02 sep/okt 2003

Flere århusianske mænd og kvinder kan se frem til juleaften i år.
Her kan de nemlig være så heldige at få en ganske særlig pakke fra deres bedre halvdel, optrædende mere eller mindre letpåklædt som kalenderpige / fyr i en gave, der varer hele året.

Det er hos Århus fotograferne Jørgen og Thomas Lorentsen, der af mange er kendte for deres flotte bryllups- og familieportrætter, man kan få lavet flotte fotoserier i den lidt mere afklædte genre. For de to prisvindende fotografer er der nærmest tale om en niche, der på mindre end to år har tiltrukket kunder fra hele landet.
"Vi er selv overvældet af interessen, som egentlig startede lidt for sjov. Professionelt betragter vi det som ethvert andet fotoportræt vi laver, med opsætning, komposition, lyslægning og god atmosfære i studiet. Forskellen er blot at modellen ikke har tøj på”, fortællere Jørgen Lorentsen og fortsættere: "Det er faktisk vanskeligere at fotografere nøgne modeller, i forhold til vores mere normale opgaver, fordi den nøgne krop stiller større krav til perfekt lyslægning. Der er et større areal at tage hensyn til, hvis man kan sige det sådan..."
Jørgen Lorentsen lægger vægt på at det hele skal være flot og sobert. "Men det må da også godt være lidt frækt", siger han. "Der er ofte en blufærdighedsgrænse, der skal overstås for modellen, og det kan være svært at forestille, hvordan man lige overvinder at smide alt tøjet foran kameraet - og foran os som fotografer, ikke mindst hvis det er en mandlig model. Hvis det er en pige, der vil fotograferes, foreslår vi ofte, at hun kan tage sine veninder med". Det handler jo om at skabe tryghed, og så kunne det jo være, at tre af hendes veninder fik lyst til at få lavet en kalender også. De fleste piger kommer dog alene."

Alle optagelser sker digitalt og modellen kan hele tiden følge processen
"Vi kan bogstaveligt udvælge billederne direkte fra skærmen og kassere dem, der måske bliver for vovede. På den måde oplever modellen, at være med i beslutningsprocessen og når de første fem minutter er overstået, har de ikke meget sværere ved at stå uden tøj end ved at gå til tandlæge", siger Thomas Lorentsen.

Aarhus City magasinet kan her bringe nogle af Lorentsen tidligere opgaver og samtidig give inspiration til en anderledes gave-idé.

Portrætterne fås i flere kategorier. Nøgenportræt, Polterabend, Morgengave, Kalender og Fotostrip.

Jan Gynther